Ghid SEO Google 2022

Ultima actualizare pe 20 iunie 2022 de către radu

Prescurtarea SEO vine de la Search Engine Optimization, în traducere optimizare pentru motoarele de căutare. Noțiunea de Seo datează din anii 90 atunci când au și apărut motoarele de căutare. La început optimizarea pentru motoarele de căutare era mai simplu de efectuat iar anumiți webmasteri puteau manipula rezultatele de căutare cu ușurință. Între timp, procesul de optimizare s-a dezvoltat și acum avem sute de factori pentru clasarea unui website într-un motor de căutare.

Care este scopul SEO?

Scopul de a optimiza un website pentru motoarele de căutare este de a aduce trafic organic, acest trafic fiind gratuit. Un website optimizat pentru motoarele de căutare va apărea în primele rezultate ale unui căutări.

Tipuri de Optimizare:

SEO se împarte în două categorii și anume:

SEO On-Page sau optimizarea internă se referă la optimizarea website-ului în sine pentru a oferi utilizatorilor cea mai bună experiență. Pe scurt, pentru seo on-page avem nevoie în primul rând de: conținut calitativ, o bună viteză de încărcare, navigare ușoară pe site, o bună structură a website-ului, optimizarea imaginilor, optimizarea link-urilor interne etc. Am enumerat mai sus doar câteva aspecte de optimizat intern la un website, fiind mult mai multe lucruri de optimizat.

SEO Off-Page sau optimizarea externă a website-ului face referire în primul rând la backlink-urile către website-ul dvs. Alți factori care pot influența sunt: numărul de interacțiuni sociale, analiza cuvintelor cheie, guest posturi etc.

Ghid SEO pe scurt:

Noțiuni SEO de bază

  1. Google Search Console

Setați și instalați Google Search Console pentru website-ul dvs. Puteți face asta accesând https://search.google.com/search-console/ și adăuga website-ul dvs. Adăugați wesbsite-ul și instalați codul pentru a confirma proprietatea(website-ul dvs). În Search Console veți avea parte de rezultate precum: prezentarea generală, performanță, verificarea adresei ural, acoperirea în motorul de căutare Google, sitemap, eliminări, experiența legată de pagină, detalii de funcționare de bază pentru web, utilizarea mobilă, căi de navigare, produse, fragmentele de recenzii, securitate etc. Prin simpla inspectare a adresei url puteți afla dacă adresa url este pe Google, Acoperirea sa, Utilizarea mobilă și Căile de navigare. Practic puteți afla cele mai importante opțiuni de afișare în Google și dacă ele sunt în regulă.


2. Google Analytics

Setați și instalați Google Analytics pentru website-ul dvs. Puteți face asta accesând link-ul https://analytics.google.com/analytics/web/, adăugați website-ul dvs și instalați codul pentru a confirma proprietatea dar și codul de urmărire. Puteți crea o proprietate adăugând numele proprietății, fusul orar și moneda. Apoi selectați înainte, alegeți platforma Web, adăugați adresa url și numele fluxului apoi creați un flux. În pagina de cod adăugați codul obținut de la „etichetă globală de site”, copiați acel cod în pagina dvs, de ex(index.php, footer.php etc). Odată ce ați instalat codul, veți avea date și informații venite din website-ul dvs în platforma Google Analytics. Veți afla informații cu privire la traficul web, sursa traficului web, canale de trafic, sursă/modalitate, utilizatori în timp real, țările din care aveți trafic, tipul de dispozitiv(mobil, computer sau tabletă), ce pagini vizitează utilizatorii dvs, limbă, browser, sistem de operare etc. Veți afla dacă vizitatorii dvs vin din motoarele de căutare, direct, din referenți sau social.


3. Plugin SEO.

Instalați un plugin dedicat optimizării pentru motoarele de căutare pentru platforma dvs. Majoritatea folosesc WordPress așa că puteți folosi un plugin precum: All In One Seo, Yoast SEO, Rank Math, HubSpot etc. Un asemenea plugin vă ajută mult să configurați website-ul dvs pentru a fi mai bine înțeles de un motor de căutare. Un astfel de plugin este util în a vă ajuta cu: metadescriere pentru articole, configurarea website-ului pentru motoarele de căutare, ajutor cu privire la robots.txt/sitemap/schema, audit seo, afișează problemele legate de seo etc. Aceste pluginuri vin atât în variantă gratuită cât și în variantă cu plată. Varianta cu plată se numește de obicei Pro și oferă mai multe beneficii și opțiuni pentru performanțe mai bune ale websiteului în motoarele de căutare.


Generați și trimiteți un sitemap

Un sitemap sau harta website-ului este un fișier de tip XML în care vor apărea paginile/link-urile website-ului tău. Un sitemap informează motoarele de căutare mai bine cu privire la structura website-ului. Practic, un sitemap ajută un motor de căutare să înțeleagă mai bine structura website-ului pentru o mai bună indexare. În afară de link-uri, în sitemap va fi afișat când a fost actualizat un link ultima data, cât de des au fost modificate și relația lor cu alte pagini din website. Pentru a genera un sitemap puteți folosii un generator online precum https://www.xml-sitemaps.com/ sau un plugin în funcție de platforma dvs. Pentru WordPress puteți folosii un plugin de SEO ca All In One Seo sau unul dedicat și mai simplu de folosit precum Google XML sitemaps.

5. Creați un fisișier Robots.txt

Un fișier robots.txt informează un motor de căutare ce pagini să viziteze și ce pagini să nu viziteze. Odată ce paginile pot fi vizitate de boți, ele sunt apoi și indexate de motoarele de căutare. Motoarele de căutare folosesc boți să viziteze website-urile și să colecteze informații. Codul „User-agent: *Disallow” permite boților să viziteze aceste pagini iar codul „User-agent: * Dissalow: /” blochează accesul boților la aceste pagini. Generarea unui asemenea fișier se poate face cu ajutorul unui plugin SEO precum All In One Seo, Yoast etc. Anumite platforme precum WordPress îl generează automat. În poza de mai sus putem observa că nu am permis vizitarea paginilor din /wp-admin iar restul se pot vizita. În robots.txt se poate indica și adresa sitemap.


6. Indexarea paginilor/articolelor website-ului dvs în Google.

Verificați în Search Console dacă website-ul dvs se află în rezultatea motorului de căutare. Acest lucru se poate face prin accesarea link-ului Acoperire din secțiunea index. Aici vom afla ce pagini sunt indexate sau ce pagini sunt cu erori. Vom afla de asemenea despre paginile valide dar cu avertismente sau paginile excluse. Puteți afla dacă o pagină dvs este indexată de Google prin inspectarea url din partea de sus. Veți afla dacă pagina este indexată și eligibilă pentru utilizarea mobilă sau căile de navigare.


7. Alegerea cuvintelor cheie.

Pentru a obține rezultate și inclusiv vizite din Google, este nevoie să alegem cuvinte cheie. De exemplu un website dedicat vânzărilor de pantofi va avea cuvinte cheie precum: pantofi, pantofi de piele, pantofi ieftini, pantofi pentru femei, pantofi pentru bărbați etc. Astfel în funcție de ce cuvinte cheie ne-am ales, ele vor fi afișate în numele site-ului web, în descriere sau în numele paginilor de pe website. Aceste cuvinte cheie vor fi folosite și la campania de link building care are rolul de a ridica pozițiile website-ului în motorul de căutare Google. Este important să alegem cuvinte cheie ce sunt populare în căutări, asta dacă dorim trafic pe website. Cuvintele cheie pot fi simple precum pantofi, haine, laptop sau cuvinte cheie lungi precum pantofi de damă, pantofi de damă pentru iarnă etc. În funcție de competiție și căutări este important să alegeți combinația de cuvinte cheie pe care doriți să vă poziționați în motorul de căutare.

8. Descoperirea cuvintelor cheie.

Dacă doriți să aflați ce cuvinte cheie sunt căutate pe Google, puteți afla acest lucru de la sugestiile de căutare sau în partea de jos paginii de căutare ni se vor afișa „related searches”. Aceste cuvinte cheie le putem afla din Google Keyword Planner sau în traducere Planificatorul de cuvinte. Pentru planificatorul de cuvinte aveți nevoie de un cont de Google Ads. În planificator putem afla ce cuvinte cheie sau combinații de cuvinte cheie sunt căutate pe Google. Vom afla numărul mediu de căutari lunare, modificarea pe trei luni, modificarea de la an la an, concurența, suma lcititată pentru partea de sus cu valori mici sau suma licitată în partea de sus cu valori mari. Pentru a afla cuvinte cheie putem folosii și alte unelte precum Google Trends, Moz, Semrush, Screaming Frog, Ahref sau Majestic. Aceste tool-uri au de obicei versiunea gratuită dar cea recomandată este plătită. Cuvintele cheie pot fi și sub formă de întrebare, de ex: „Ce fel de pantofi să port la un eveniment?”.

9. Identificarea competitiției.

Acum că am aflat ce sunt cuvintele cheie și cum le aflăm pe cele populare, putem analiza și concurența. Ca în orice afacere, mai mult ca sigur veți avea deja concurenți în căutările din Google, dacă nu aveți înseamnă că sunteți norocoși. Pentru a afla ce fel de concurenți avem putem tasta un cuvânt cheie folosit în website la o simplă căutare pe Google. Apoi vom vedea rezultatele afișate și ce fel de website-uri se poziționează pe acel cuvânt cheie. Cei mai puternici competitori sunt cei care ocupă primele poziții. Odată ce ați identiticat concurenții este important să le analizați website-ul atât ca optimizare on page cât și off page. Pentru a afla concurenții putem folosi și unelte precum Moz, Semrush, Ahref, Majestic etc. Este important să analizați website-urilor concurenților și numărul lor de backlink-uri pentru a putea afla dacă îi puteți întrece în rezultate. De regulă, un website cu un conținut mai bun și cu un profild de backlink-uri calitative, va ajunge în cele din urmă pe primele poziții.

10. Verificați dacă website-ul dvs este compatibil cu dispozitivile mobile.

Traficul generat de dispozitivele mobile l-a depășit pe cel generat de desktop-uri și laptop-uri iar anumite website-uri folosesc teme sau platforme ce nu sunt corect afișate pe dispozitivele mobile. Cu toate că de câțiva ani s-a pus accentul pe acest subiect, încă rămân pagini web ce nu sunt optimizate pentru mobile. Dacă o pagină web nu este mobile friendly, ea va pierde poziții în motorul de căutare Google, o pagină responsive este un factor de pozionare din cele existente. O pagină ce nu este mobile-friendly nu va pierde doar poziții în Google ci și vizitatori care o vor părăsi dacă nu pot naviga cu usurință sau textul este prea mic de citit. Pentru a vedea dacă pagina dvs este optimă pentru dispozitivile mobile, puteți afla accesând https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ sau utilizare mobilă din Search Console.


11. Viteza de încărcare a website-ului.

Viteză de încărcare a unui website este un factor important de care ar trebui să ții cont dacă dorești o bună clasare în rezultatele de căutare și o bună experiență de navigare pentru utilizatorii care vizitează website-ul. Google îndeamnă să îmbunătățim viteza de încărcare a website-ului iar acest lucru este un factor de clasare. Pentru a verifica viteza de încărcare a unui website puteți folosi un instrument precum https://pagespeed.web.dev/, gtmetrix.com sau tools.pingdom.com. După ce am rulat o scanare, vom afla scorul de încărcare și de ce am obținut acel scor. Analiza instrumentelor de mai sus ne va îndruma spre a rezolva problemele de încărcarea pentru a obține un timp mai scurt. Raportul Google este disponibil pentru versiunea mobile și desktop, fiecare având un punctaj separat. De regulă, versiunea pentru mobile obține un punctaj mai mic, fiind nevoie de mai multe optimizări pentru a obține o încărcare rapidă pe varianta mobilă. Pentru o încărcare rapidă pe mobile puteți folosi și Google AMP pe website. Pentru o mai bună viteză de încărcare puteți folosi și un plugin de cache, dacă folosiți WordPress puteți folosi WP Fastest Cache, ListSpeed Cache, WP-Optimize, W3 Tocal Cache etc.


12. Folosiți meta descriere la fiecare articol/pagină/produs

O descriere metă este recomandat de folosit la articole/pagini și ar trebui să conțină aproximativ 155 de caractere, să aibă legătura cu natura articolului, să fie unică, să conțină cuvinte de tip focus etc. Google va afișa în unele cazuri meta descrierea în rezultate sub numele articolului/paginii. Prin meta-descriere atât utilizatorii cât și motoarele de căutare vor ști despre ce este vorba în articolul sau pagina ta web. Dacă folosiți WordPress, puteți folosi un plugin legat de SEO precum Yoast, All In One Seo sau RankMath care vor introduce un câmp pentru această descriere. Aceste pluginuri pot de asemenea să creeze o meta-descriere automată din informațiile paginii web.

13. Folosiți etichete ce au legătura cu tematica pagini

Etichetele sau tag-urile nu mai sunt de mare actualitate cum erau pe vremuri. Google cel puțin spune că nu mai sunt relevante dar anumiți experți încă le recomandă. În funcție de platforma pe care o folosiți, ele pot fi introduse atât pentru pagina principală cât și pentru fiecare articol sau pagină în parte. Dacă pagina noastră este legată de produsul „pantofi” atunci etichetele noastre ar putea fi următoarele: pantofi ieftini, pantofi de iarna îmblăniți etc. Etichetele pot fi de ajutor și pentru vizitatorii website-ului pentru ași face o idee despre pagina/articolul vizitat.


14. Asigurați-vă că folosiți SSL-HTTPS

Protocolul de securitate SSL este implementat de ceva ani pentru ca vizitatorii paginilor web să navigheze în siguranță, datele lor personale fiind criptate. Pentru ca un website să aibă protocolul  SSL, trebuie folosit un serviciu de acest fel. Există atât servicii gratuite dar și servicii premium(plătite). Majoritatea folosesc Lets Encrypt, Cloudflare, SSL for Free sau alte soluții oferite de obicei de compania de găzduire a website-ului. Protocolul SSL denumit Secure Sockets Layer a fost introdus și dezvoltat de Netscape în 1994. Un certificat SSL criptează informațiile pentru ca ele să fie decriptate doar de serverul căruia îi sunt trimise, pentru ca ele să nu fie furate. Dacă website-ul dvs nu are instalat o versiune SSL, browserul va afișa cu roșu pictograma în formă de lăcat. Un website ce are instalat SSL, va avea adresa web de forma https și nu http. Browserul va afișa dacă website-ul vizitat are o conexiune sigură sau nu. Folosirea SSL este de asemenea un factor de clasare în motorul de căutare Google.

15.Identificați și rezolvați erorile de crawler

Crawl errors sau erorile bot-ului trimis de motoarele de căutare, apar în momentul în care nu pot vizita o pagină web. Aceste erori pot apărea din cauze precum: erori de dns, erori de server, erori din cauza fișierului robots.txt, erori de redirecționare etc. Pentru a verifica aceste erori este nevoie să accesați search console din Google. La secțiunea Index veți avea butonul „Acoperire”, aici veți putea observa erorile, paginile valide dar cu avertisment, paginile valide și paginile excluse. Paginile cu erori sunt afișate cu roșu iar cele valide cu verde.


17. Folosiți link-uri seo-friendly

Google recomandă ca un website să aibă link-uri Seo Friendly atât pentru binele utilizatorilor cât și pentru cel al motoarelor de căutare. Un link Seo Friendly este un link ce are în componența sa descrierea paginii în câteva cuvinte. Pe scurt, un exemplu de link seo frindly trebuie să fie de forma „http://blogulmeu.ro/numele-articolului”. Majoritatea Cms-urilor au deja o setare pentru a folosi link-uri seo friendly care să conțină numele pagini. La WordPress selectați Setări apoi Legături permanente și selectați Nume articol.


18. Identificați și rezolvați broken links

Broken Links sau în traducere link-uri întrerupte pot aduce probleme serioase unui website, mai ales celor de marketing afiliat. Broken links este de asemenea și un factor Seo având în vedere că pot fi semne de website vechi și ne-updatat. Pentru a afla și rezolva broken links puteți verifica Search Console la secțiunea Acoperire și apoi Eroare. Pentru a rezolva broken link trebuie mai întâi să identificăm problema, majoritatea pot fi de tipul 404 din cauza unei scrieri greșite, așa că trebuie doar să corectăm eroare. Dacă pagina nu mai există dar avem trimiteri către ea, o putem recrea. Pentru broken links la pagini irelevante putem folosi un redirect 301.


19. Folosiți date structurate

Datele structurate au rolul de a ajuta un motor de căutare de înțelege mai bine o pagină web. Folosind data structurate, un website are șanse mai mari de fi regăsit pe primele poziții în motoarele de căutare. Pagina web ce folosește date structurate poate fi afișată în motoarele de căutare împreună cu mai multe informații, crescând astfel șansele ca ea să fie preferată de vizitatori. Formatul datelor structurate se asemenă cu o bază de date. În cazul în care folosiți WordPress, puteți instala pluginul Schema pentru a instala datele structurate sau un plugin de tip seo precum Yoast, All in One Seo, RankMath etc. Dacă folosiți alte cms-uri încercați să cautați pluginuri de genul „Google structured data markup”. Pentru a testa dacă website-ul dvs folosește date structurate în mod corect, puteți rula o verifica la adresa https://search.google.com/test/rich-results. Datele structurate diferă de tipul pagini web, momentan fiind de tipul: articol, afacere locală, restaurant, episoade tv, recenzii cărți, filme, aplicații software, evenimente și produse. Periodic sunt introduse noi categorii de date structurate.

20. Optimizarea imaginilor

Optimizarea imaginilor ajuta la viteză de încărcare a paginii web iar acest lucru constituie avantaje atât pentru vizitatori cât și pentru motoarele de căutare. Un website care se încărca mai rapid este un website mai bun. Optimizarea imaginilor se poate face prin redimensionarea lor, reducere mărimii sau schimbarea formatului pentru unul mai economic. Cel mai recomandat format de imagini din ultima perioadă este webp, fiind un format creat de compania Google pentru a oferii rezultate mai bune pe partea de viteză a website-urilor web. Un alt lucru pe care îl puteți face pentru a îmbunătăți o imagine este să îi adăugați text descriptiv, asta ajută motoarele de căutare să știe despre ce este poza. Puteți face asta adăugând la la categoria Alt text precum titlu, descriere sau combinația titlu-descriere. Puteți adăuga acest atribut alt atunci când urcați imaginea pe platformă, pe WordPress având un asemenea câmp.

21. Updatați și îmbunătățiți vechile pagini/articole

Google recomandă administratorilor de website-uri să updateze constant paginile vechi pentru ca informațiile să fie de actualitate pentru vizitatori. Ne aflăm în era vitezei așa că informațiile devin rapid învechite și au nevoie de update-uri. Un articol sau o pagină updatată constant are șanse mai mari să fie afișată în primele rezultate din Google în comparație cu o pagină ne-updatată. Este recomandat ca o pagină să fie updatată la aproximativ 1-2 ani dar acest lucru diferă în funcție de categoria website-ului.

22. Obținerea de backlink-uri.

Obținerea de link-uri către website este unul dintre cele mai importante aspecte în SEO. După părerea mea este al doi-lea cel mai important după conținut. La începutul paginilor web, link-urile se obțineau mai ușor de multe ori gratuit. În ultimii ani, obținerea de backlink-uri a devenit un lucru mai dificil de efectuat iar cele calitative sunt obținute contra-cost. Un backlink de calitate te va ajuta să ridici website-ul în rezultatele motorului de căutare. Un backlink de calitate se obține în primul rând de la un website apropiat de nișa website-ului pentru care îl obținem. Dacă avem un magazin online de fashopn, utile ar fi backlink-uri tot de la magazine online de fashion sau de la la bloguri online de tip fashion. Backlink-urile se pot obține și din Social Media precum Facebook, Youtube ,Instagram, Linkedin și sunt destul de valoroase. Pentru a vizualiza backlink-urile, folosiți Search Console iar la secțiunea Link-uri selectați „Cele mai importante site-uri conectate”. Aici regăsim trimiterile către propriul website, numărul de pagini conectate și numărul de pagini de destinație.

23. Social Media

Social Media poate îmbunătăți rezultatele unui website în motoarele de căutare. Distribuirea paginilor web pe social media va atrage vizite și popularitate în funcție de cât de distribuită este o pagină. Vizibilitatea online va crește exponențial iar traficul venit poate fi monetizat. O bună reputație online poate fi de asemenea dezvoltată pe social media. Cele mai importante websiteuri de tip social media sunt: Facebook, Twitter, Pinterest, Youtube și Instagram. Cel mai important aspect legat de social media este faptul că este o promovare gratuită.

1 Comment

  1. Un articol bine structurat si usor mai ales pentru cei la inceput de drum în ale SEO. Nu este cel mai tehnic dar nici nu doream asa ceva.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *